top of page
Biblioteka Okrągłe
  • Małgorzata Dudzińska

Tytus de Zoo


Przygodę z rysowaniem rozpoczął w szkole, rysując karykatury nauczycieli. W wojsku koledzy mówili na niego "Kalikatura". A jego komiksy, na których wychowały się całe pokolenia Polaków, to, jak sam mówi: "dzieło szczęścia i przypadku". Swoją karierę rozpoczął w 1947 roku od "wyprowadzania pieska redaktora naczelnego i odpisywania na listy czytelników" w redakcji "Świata Przygód". Potem był "Świat Młodych", gdzie 64 lata temu, dokładnie 22 października 1957 roku, ukazał się pierwszy komiks z kultowej serii "Tytus, Romek i A'tomek".

Mowa oczywiście o Henryku Jerzym Chmielewskim, wszystkim znanym jako Papcio Chmiel. Urodził się 7 czerwca 1923 roku w Warszawie. Był żołnierzem Armii Krajowej, walczył w Powstaniu Warszawskim pod pseudonimem „Jupiter”.


O sobie mówił tak: "Nie biorę życia zbyt poważnie. Zawsze chciałem łączyć ludzi. Bawić. Spuszczać z nich powietrze. Żyję z żartów, więc będę żartować do śmierci."

Papcio Chmiel zmarł w nocy z 21 na 22 stycznia w wieku 97 lat, a dziś, 10 lutego 2021 roku.


Oto garść niezapomnianych cytatów z „Tytusa, Romka i A’tomka”:


A’Tomek: Co robisz? Wyrzucasz jedzenie? Tytus: Już mi niepotrzebne. Najadłem się strachu.


A’Tomek: Tytus, jak ty tak możesz cały dzień stać bezmyślnie przed bramą? Tytus: Cały dzień nie stałem. Trochę siedziałem na murku!


A’Tomek: Dobra organizacja pracy to zwiększone efekty produkcyjne. A więc: Romek ładuje, Tytus wozi, a ja… liczę taczki.


A’Tomek: No wiesz, tu bitwa, a ty sobie spokojnie jesz. Tytus: Szkoda gorącej kaszy, którą leją na nas Krzyżacy. Romek: Eee… przypalona. Tytus: Przypaliła się w ogniu walki.


Tytus: Ledwo pozbyłem się szczęścia i proszę, od razu wpadłem w nieszczęście!


Grafik: Co to za lura!? Kawa powinna być czarna, mocna, ostra i aromatyczna. Zrób mi drugą. Tytus: Rozkaz! Kawa powinna być czarna… Carbo medicinalis, czyli węgiel drzewny powinien ją doczernić. …mocna… Czy może być coś mocniejszego od spirytusu 95%? …ostra i aromatyczna… Reszty dokona papryka, pieprz, jodyna i… dezodorant „Brutal”. Grafik: O, teraz to jest kawa! To mnie postawi na nogi! Tytus: Szkoda, że nie dodałem jeszcze dynamitu.


Tytus: Myślałem i wymyśliłem bezmyślnik ~. Stawiać się go będzie przed zdaniem niemającym sensu.


Romek: Uciekajmy, tam jest szkielet! Tytus: Żywy?


Na dyskotece:

– Czytałeś Norwida? – A kto go napisał? – Świetnie tańczysz w tłoku. – Trenuję w tramwaju w godzinach szczytu.

- Czemu stoisz zamiast tańczyć? - Tańczę, to jest nowy styl tańca bezruchdance.


"Życie ludzkie jest ważniejsze, niż czyjeś małe interesy" - ten cytat znalazł się na płycie "Duch", zespołu Armia.


Na jednym z internetowych portali pod informacją o śmierci Henryka Chmielewskiego, ktoś w komentarzu napisał:

„Po stokroć dziękujemy za Tytusa wskakującego do westernu , za A’tomka wyprowadzającego karpia na spacer, za Romka udającego Mikołaja Kopernika, za Wyspy Nonsensu, za planetę mieszkalną, za przelot maszynką do mielenia mięsa, za interpretację obrazów Picassa i tysiące innych świetnych przygód!!!"

Dziękujemy!


bottom of page